måndag 23 mars 2009

Skamligt

Satt precis och läste aftonbladet på nätet och det räcker att se rubriken på artikeln för att störa mig.
Kvinnan som ska leva på socialbidrag i en månad, som pratar om hur jobbigt det är att leva på 97 kronor om dagen. Absolut... det förstår jag och även att socialbidrag är ett ofog med tanke på att varenda krona måste redovisas och att du inte ens får lägga födelsedagspresentpengar utöver ditt socbidrag.
MEN får försäkringskassan/facket som de vill så får jag snart 3500 i månaden INNAN skatt.
Det ska jag betala räkningarna med.... och mat.
Hade du klarat dig på 3000 i månaden frågar de... JA hur lätt som helst... om allt annat var betalat som det är för henne så hade de 3000 kronorna gått till att storhandla mat till en hel månad och då hade jag haft MINST en tusenlapp över att roa mig med... någon jag inte har nu och som jag definitivt inte får om min ersättning sänks igen.

Jag har ju tyvärr skött mig för bra, hade min ersättningsperiod i många år utan att behöva ta några dagar som arbetslöshetsersättning så nu när jag väl är arbetslös och i flera år betalat min skatt och skött mig klanderfritt och jag ber om hjälp, då ska jag straffas för det.
Tur att jag har min sambo, vi klarar oss, men hur länge ska jag behöva leva på honom?
Är en självständig tjej som har skinn på näsan och kan ta för mig.
Jag har alltid klarat mig själv, ska jag behöva leva som en sekelskifteskvinna? Och då pratar vi förra sekelskiftet ;)

Sådär ja... haft min blogg i flera timmar innan första utbrottet kom... Härligt!
Skönt att få det ur sig dock, nu känns det bättre.
Lovar att vara roligare nästa inlägg.

Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar